Wiadomość została wysłana pomyślnie
Trwa wysyłanie wiadomości

Awaryjne kody podatkowe 

Awaryjne kody podatkowe

Emergency tax codes

 

Korzystasz z awaryjnego kodu podatkowego, jeśli na Twoim payslipie /odcinku wypłaty/ znajduje się kod: 1100L W1, 1100L M1 lub 1100L X.

Awaryjne kody podatkowe są tymczasowe. Podczas gdy korzystasz z takiego kodu, płacisz podatek od całego Twojego dochodu ponad podstawową stawkę Osobistej kwoty wolnej od podatku, tzw. Personal Allowance /11 000£ - stawka na rok podatkowy 2016/2017/. 

Jeżeli Twój kod podatkowy do 1100L – nie jest on kodem awaryjnym.

Jako kod tymczasowy może również służyć kod 0T. Przy jego użyciu będzie oznaczało, że do momentu aktualizacji kodu nie przysługują Ci żadne świadczenia dodatkowe /Personal Allowance/.

Kiedy możesz otrzymać awaryjny kod podatkowy

Może zostać Ci przydzielony awaryjny kod podatkowy, jeśli zacząłeś:

·         nową pracę,

·         pracować dla kogoś po tym jak byłeś samozatrudniony

·         pobierać świadczenia /tzw. benefity/ z firmy lub emeryturę państwową

Kiedy otrzymasz prawidłowy kod podatkowy

Prawidłowy kod podatkowy otrzymujesz zwykle, kiedy tylko Twój pracodawca otrzyma informacje o Twoim poprzednim zatrudnieniu lub otrzymywanych świadczeniach, np. dostanie Twój druk P45. Jeżeli nie posiadasz tego druku, wówczas pracodawca poprosi o wypełnienie tzw. New starter checklist. Wówczas zostanie do Ciebie wysłany nowy kod podatkowy. HMRC powiadomi o nim również Twojego pracodawcę lub firmę, która wypłaca emeryturę. Na kolejnym payslipie znajdzie się:       

  • Twój nowy kod podatkowy
  • Korekta do wynagrodzenia, jeśli płaciłeś złą wartość podatku

Możesz skontaktować się z HMRC, jeżeli uważasz, że nadal posiadasz niewłaściwy kod podatkowy. 

 

Aktualizacja dnia 20.04.2016 r.